Elin Vintermyr - Prosjektleder Velferdsteknologi, tilrettelagte tjenester og psykisk helse
Hvem er du, og hva jobber du med?
Mitt navn er Elin Vintermyr og jeg jobber som prosjektleder for velferdsteknologi og digitalisering i avdeling for tilrettelagte tjenester og psykisk helse i Bydel Nordstrand.
Hva gjør deres virksomhet, og hvem hjelper dere?
I Bydel Nordstrand tror vi på å levere tjenester som gir våre innbyggere mening, mestring og mot. Dette innebærer å tilby tjenester basert på innbyggernes behov. Vi arbeider for å være fremtidsrettet slik at vi kan imøtekomme en fremtid som vil innebære færre hender innenfor helse og omsorgsektoren.
Hvilke utfordringer ønsker dere å løse ved å ta i bruk Tjenesteshop?
Pårørende til barn og unge med funksjonsnedsettelser står i mange krevende omsorgsoppgaver. Dette gjør dem til viktige interessenter som bør gis mulighet til å medvirke slik at effekten av vedtakene som fattes får best mulig effekt Bydelen ønsker derfor å styrke opp tilbudet avlastning og støttekontaktgrupper.
En mer fleksibel avlastning kan gi de pårørende mulighet til å delta på aktiviteter som er viktige for dem. Bydelen opplever også at ikke alle benytter avlastningen de har fått innvilget, noe som medfører at ressursene satt av ikke blir benyttet optimalt.
Frem til nå har tilbud om støttekontakt i hovedsak vært gitt som et enetilbud, dette skal nå endres slik at støttekontakt tilbudet også leveres i grupper. Ved å tilby støttekontakt i grupper ønsker bydelen å forebygge utenforskap ved å skape arenaer med mulighet for å øve på sosiale og digitale ferdigheter. Her skal innbyggere gis mulighet til å melde på seg selv eller sitt barn basert på den enkeltes interesser.
Hvorfor valgte dere Tjenesteshop fremfor andre alternativer?
Vi ønsket et system som kunne bidra til mer brukermedvirkning. Da vi skulle i gang med anskaffelse, var det kun Proventus som svarte på tilbudet og som dekket våre behov for en enkel brukervennlig løsning.
"Gaming-gruppen er den første støttekontaktgruppen vi setter opp, og vi ser allerede resultatet i form av fornøyde ungdommer."
Hvordan planlegger dere å bruke løsningen?
Tjenesteshop har til nå blitt benyttet av pårørende for å sende inn forespørsel om når de ønsker at sommeravlastningen de har fått innvilget skal gis. Turnusen for sommeren ble da satt opp etter de pårørendes ønske om avlastning. I løpet av høsten skal vi også i gang med gruppetilbud med støttekontakt. Timer tilgjengelig for gruppetilbud med støttekontakt vil synliggjøres i applikasjonen. Når innbygger sender en forespørsel om deltakelse, godkjennes forespørselen av ansvarlig for tjenesten. Deretter vil timer trekkes fra tilgjengelige timer i applikasjonen. Løsningen vil bidra til at innbygger får god oversikt over tilgjengelig timer til booking og timer de har booket i løsningen. Det vil og gis mulighet til å avbestille bookinger dersom tidspunktet ikke skulle passe allikevel. På sikt skal vi også i gang med tjenesteshop for tjenestene døgn og dagavlastning. Løsningen vil gjøre det mulig for pårørende å sende inn forespørsel om ønsket tidspunkt for avlastning og forespørsler om å endre tidspunkt for avlastning ved behov.
Hvilke gevinster eller resultater har dere sett etter implementeringen?
Gevinstene er ikke innhentet på nåværende tidspunkt da applikasjonen foreløpig kun er testet ut for en liten gruppe.
Hva vil du si til andre som vurderer samme løsning?
Prosjektet er foreløpig kun i en piloteringsfase, men vi deler gjerne våre erfaringer fortløpende med andre kommuner eller bydeler.
Hvordan ser dere på videre samarbeid fremover?
Vi jobber tett med Proventus, og vi har flere ønsker og planer for videreutvikling av systemet framover. Teamet i Proventus er lydhøre og de er med i møter for å forstå problemstillinger.